fredag 18 juli 2014

Många gösar upp!

Gårdagens tur startade strax före tre och det var första gången på väldigt länge som jag var helt själv i båten. Riktigt skönt emellanåt att kunna filosofera i takt med motorns brummande ljud. Sen är det också gött att veta att all fisk som nappar får man veva in! Annars när vi är fler i båten brukar vi köra efter melodin varannan fisk. Men tillbaka till det viktigta alltså fisketuren och hur den gick! Grejerna kom i strax efter tre och därefter var det trögt fiske. Var fler än jag ute, men kunde inte se att nån drog fisk så jag trollade mig vidare. När väl fisken valde att nappa så gjorde den det med besked!  Ytterspöt tjuter till och paravanen löser ut av sig självt. Genast börjar tanken gå att det kan vara något stort! Gör mothugg och i samma veva börjar motsvarande spö på andra sidan ticka på! Ett dubbelnapp! Adrenalinet höjs... Vevar först in hugg nummer två då den känns något mindre och går därför snabbare att veva in. En rätt liten gös på dryga 1,5 kilo ser dagens ljus och krokas snabbt av. Direkt vidare till spö nummer två och börjar veva in. Det är tyngd i andra änden!  Gött! Men när fisken visar sig vid ytan så är der en slemmig en och en stor sådan. Men när jag ska ta gällgreppet på gäddan väljer den att göra ett sista frest och sliter då av både lina, drag och simmar retsamt iväg.. Får skylla mig själv då jag fiaktar utan tafs vid gösfisket. Uppskatar gäddan upp emot en 90 cm och runt 6-7 kilo då den var rejält fet om magen kanske även hon hade haft tur i jakten på gösen. Hinner inte sörja över tappat drag utan napp nummer tre kommer omgående och även denna känns bra med tunga gung! Efter håvning så ser jah att den är riktigt fet. Vågen stannar på 4,02 kg och var årets första gös över fyra kilo. Gött! Inget måttband med mig för dagen därav ingen längd på gösen...
Precis efter så knarrar det till i ytterligare en rulle men när mothugg görs väljer fisken att kliva av. Smått kaotiska 10-15 minuter var till ända. Fixar i ordning grejerna och trollar vidare utan ett enda napp fram till halv sju då jag begav mig mot bryggan för att plocka upp Vice.
Vi var ute igen strax efter åtta och hade grejerna i kort därefter!  Men det dröjde till strax innan tio innan dagens andra dubbelhugg kom där den första gösen säkert kunde vevas in medans fisk nummer två valde att kliva av omgående...
Därefter var det stilltje nån halvtimme innan det under kvällens sista 1,5 timme nappade på med ett jämnt mellanrum.
Vi kunde när dagen var slut räkna in totalt sju gösar , med bud på fler då vi bomma en 3-4 hugg. Samt en fin madame som kroka av sig självt.
Nya tag blir det förhoppningsvis till helgen!  På återseende/ President
Dagens största 4,02 kg
En av dagens releaser..
Drillning i vacker vy!
Vice med sin största för året. 3,92 kg
Smile!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar